Followers

Monday, September 19, 2011

ibu..saya sayang kamu


sedang aku melawat blog-blog sahabat,

terpandang wajah ibu yang sedang nyenyak tidur.

terdetik hatiku,

aku terlalu sygkan ibu..


kasih ibu
kepada aku
tak terhingga sepanjang masa
hanya memberi
tak pernah mengharap kembali
bagai sang suria menyinari dunia
ibu, seandainya tak ada engkau di dunia ini, pastilah aku tak akan pernah terlahir ke dunia ini. ibu, engkau yang telah melahirkan diri ini ke dunia. engkau telah berkorban jiwa dan raga hanya untuk melahirkan seorang anak bernama aku. ibu, engkau mengandung sembilan bulan lamanya. tidak mudah, sungguh tidak mudah pengorbananmu itu. belum lahir diri ini ke dunia sudah sangat membuat engkau kesusahan. terlebih lagi setelah diri ini muncul ke dunia. lebih-lebih penderitaanmu. entah berapa banyak malam-malam yang engkau korbankan kerana tangis ini. entah berapa banyak derai tangis yang terjadi akibat kenakalan ini. tapi selalu itu yang engkau berikan, kesabaran dan kasih sayang yang tak terhingga.
dan kini setelah dewasa, apa yang aku lakukan padamu?! diri ini malah banyak membantahnya daripada menuruti apa yang engkau perintahkan. bukan kerana perintahmu itu adalah perintah yang buruk, tapi kerana diri ini belum sedar bahawa belum ada secuilpun perbuatan untuk membalas jasa-jasamu itu.
 ibu, bagaimana caranya diri ini membayar semuanya itu?!


Kubuka Album Biru
Penuh Debu dan Usang
Kupandangi Seragam Berdiri
Kecil Bersih Belum Ternoda
Pikirku Pun Melayang
Dahulu Penuh Kasih
Teringat Semua Cerita Orang
Tentang Riwayatku
Kata Mereka Diriku Slalu Dimanja
Kata Mereka Diriku Slalu Ditimang
Nada-nada Yang Indah
Slalu Terurai Darimu
Tangisan Nakal Bibirku
Tak Kan Jadi Deritamu
Tangan Halus dan Suci
Tlah Menangkap Tubuh Ini
Jiwa Raga dan Seluruh Hidup
Rela Dia Berikan
Kata Mereka Diriku Slalu Dimanja
Kata Mereka Diriku Slalu Ditimang
Oh Bunda Ada dan Tiada
Dirimu Kan Selalu Ada Di Dalam Hatiku
Pikirku Pun Melayang
Dahulu Penuh Kasih
Teringat Semua Cerita Orang
Tentang Riwayatku
Kata Mereka Diriku Slalu Dimanja
Kata Mereka Diriku Slalu Ditimang
Oh Bunda Ada dan Tiada
Dirimu Kan Selalu Ada Di Dalam Hatiku
[Melly Goeslaw]
Ribuan kilo jalan yang kau tempuh
Lewati rintang untuk aku anakmu
Ibuku sayang masih terus berjalan
Walau tapak kaki
Penuh darah, penuh nanah
Seperti udara
Kasih yang engkau berikan
Tak mampu ku membalas
Dengan apa ku membalas
Ibu…
[Iwan Fals]


2 comments:

Dkna Abza said...

kasih ibu bawa ke syurga...kasih ayah hingga hujung nyawa

olinolina said...

kasih suami lak bawak ke mana? hehehe..yup tul la kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...