Followers

Tuesday, July 26, 2011

NAMANYA ABU

haiwan kesayangan aku...nama dia ABU...


ramai yang dah tahu tentang spesis haiwan ni kan...kalo yg xtahu, nielah sugar glider...
bela haiwan nie mudah saja... mkn buah, sayuran n then sikit protein like ayam di samping makanan suplement dia..


mula2 aku bela dulu, umo abu baru 2 bulan..sekarang dah nk masuk setahun.
sekarang nie dah manja sangat...
bila panggil ja nama dia kat cage, terus melompat dtg..
dulu masa baru adopt, bukan main garang.
silap sikit nak gigit...
 tp aku amek masa sebulan untuk jinakkan dia


setiap mlm sebelum tidur, rutin harian ialah main dengan abu dulu..
paling dia suka bila aku bagi tali kasut..
cepat2 dia panjat..
suka sangat dia.
tapi
kalau xmain,
siap la kena dengar bunyi menyalak..
ang ang ang....
bagi sesape yang bela, tahu la kan 


kat mana pun mesti bawak abu...xsenang duduk kalau tinggalkan abu kat umah...
sebab kalau aku tinggalkan dia,
 pasti la akan merajuk..
kalo korang xcaye trylah bela..
hehehe


bangga ooo bila kita kuar sume org lihat ...
mcm2 reaksi boleh jumpa.
ada yang dtg minta nak pegang..
ada yang sibuk dok tanya itu dan ini.
kiranya abu nie menarik perhatian org sekeliling.


dah penat main, terus tidur..
sleep like a baby..
comel sngt masa diorg nie tidur.
selalunya bila siang abu banyak tidur
then akan berjaga bila malam.
aku harap dpt biakkan lagi sugar glider nie..
sebab bela diorang, satu kepuasan untuk aku..


p/s: sekarang nie ramai yg bela sugar glider. kira dah jadi satu trend lak.tapi yang sedihnya, ramai yang x menitikberatkan tentang penjagaan diorang..
jangan la mcm tu..sebab sugar glider nie haiwan yang mudah stress tau..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...